Tura Velo la Cetatile Sasesti

CetatiAveti pofta de aventura? Vreti sa pedalam pe cararile Transilvaniei si sa descoperim impreuna o mostenire de poveste? Va invitam sa veniti cu noi de Rusalii, intr-o excursie pe doua roti, de 3 zile, in care vom vizita unele dintre cele mai frumoase Biserci sasesti din Transilvania si vom descoperi povestea lor unica.

Ne vom caza langa biserica Nemsa din comuna Mosna, in centrul zonei ce include cele mai multe biserici fortificate. Iata programul pe zile, precum si descrierea obiectivelor de vizitat.

Ziua 0 – ne cazam si ne pregatim pentru zilele ce vor urma

Ziua 1 – traseu propus:
Mosna – Alma Vii – Motis – Valea Viilor – Ighisul Nou – Mosna
Varianta scurta: 22 km – 250 m diferenta de nivel (intoarcere cu masina)
Varianta lunga: 42 km – 670 m diferenta nivel.

MOSNA / MESCHEN
Fiind o comuna bogata, comunitatea a ridicat aici intre anii 1480 si 1486 una din cele mai frumoase biserici-hala din zona Tarnavelor. De constructie s-a ocupat celebrul pietrar sibian Andreas Lapicida. Actualul lacas se ridica pe structura peretilor exteriori ai bazilicii anterioare. Biserica incorporeaza unele elemente ale acesteia si foloseste o parte din materialul ei de constructie (se presupune ca piatra de la stalpii care delimitau navele bazilicii a fost folosita pentru ridicarea primei perechi de coloane).
Corul impunator prezinta o absida poligonala in trei laturi si este acoperit de o bolta cu penetratii. Nervurile de teracota ale boltii corului si absidei se incheie in doua chei de bolta ce infatiseaza un licorn si pe Feciaora Maria cu Pruncul, ultima piesa fiind din 1525. Monogramele si initialele de pe cheile de bolta din nava centrala nu au fost inca descifrate.

Pe peretele nordic al corului este intrarea catre sacristie. Ancadramentul de piatra al usii, realizat în 1501 de acelasi Andreas Lapicida, este unul dintre exemplele perfecte de sculptura gotica tarzie din Transilvania. La fel de remarcabil este si tabernaculul cu o inaltime de 11,05 metri, care se afla langa usa sacristiei. Initialele mesterului pietrar pot fi descifrate pe strana tripartita din piatra, de pe peretele sudic al corului, datand din 1500 si încheiată cu trei arce in acolada. Amvonul este si el o opera a mesterului Andreas. Peste sacristia boltita s-a construit o capela boltita la randul ei, la care se poate ajunge pe scara spiralata adapostita in turnuletul alipit in exteriorul corului si sacristiei. Tot pe aici se facea accesul catre etajul fortificat al corului si catre podul bisericii.

VALEA VIILOR / WURMLOCH
Din 1999 intregul sit face parte din lista monumentelor protejate de UNESCO.
Biserica – Se pare ca la Valea Viilor existase candva o mai veche biserica romanica, ale carei urme au putut fi observate sub podeaua sacristiei. Se presupune ca edificiul avea o lungime de numai 10 metri, mai putin de jumatate din lungimea bisericii de astazi.
In cursul secolului al XIV-lea au fost incepute lucrarile la biserica Sfintei Fecioare Maria, in stil gotic. Sala ei este de mici dimensiuni si are un plafon boltit cu o retea complicata de nervuri, care se sprijina pe sapte perechi de stalpi adosati peretilor. Corul are si el un plafon de acelasi fel. La inceputul secolului al XVI-lea, biserica a suferit unele modificari. Sala a fost inaltata cu un etaj de aparare, care era prevazut cu metereze. Intrarile de nord si de sud au fost aparate cu turnuri-pridvor usor devansate. Langa ele se afla cate un turnulet rotund cu scari spiralate, care ajunge pana la nivelul etajului fortificat. Exista si un al treilea turnulet rotund, de aceasta data langa contrafortul dinspre coltul de sud-vest al salii, prin care se poate urca in clopotnita.

IGHISU NOU / EIBESDORF
Biserica – este asezata in interiorul unei incinte. Odinioara, intrarea se facea prin portalul de vest, decorat cu cinci arce frante si cu colonete, ale caror capiteluri sunt decorate cu motive vegetale.
Portalul se inchidea cu o hersa; in plus, usa putea fi blocata cu o barna transversala, ale carei capete se fixau in goluri vizibile si astazi. In prezent, intrarea in biserica se face pe latura de sud. Peretii au o grosime de aproximativ doi metri, asa cum se poate observa in golul ferestrei de sud-est.
Dupa 1970, nava bisericii a fost reamenajata prin adaugarea unui tavan cu stucaturi; corul pastrează vechea bolta cu penetratii, care se sprijina pe colonete bogat decorate. Pe peretele nordic se afla un tabernacul, opera a aceluiasi mester necunoscut care le lucrase si pe cele de la Dupus, Valea Viilor, Boian si Bazna. Tabernaculul, decorat cu motive vegetale, are deasupra lui un Vir Dolorum, Isus care isi arata ranile si suferinta, o tema des intalnita in Evul Mediu.

Ziua 2 – traseu propus
Mosna – Richis – Biertan – Copsa Mare
Varianta scurta: 20 km – 250 m diferenta de nivel
Varianta lunga: 28 km – 340 m diferenta nivel.

BIERTAN / BIRTHAELM
Biserica -hala cu trei nave a asezarii, ultimul edificiu de acest tip ridicat in Transilvania, a fost construita intre 1486 si 1524 pe locul alteia mai vechi. Biserica in stil gotic tarziu, a fost limitata de configuratia terenului pe care a fost construita. I s-a construit un cor de 18 metri lungime, boltit cu o retea de nervuri abia dupa ce navele vechiului edificiu au fost inlocuite cu trei nave de inaltime egala, boltite deasemeni cu bolti in retea. Deasupra corului a existat un etaj de aparare prevazut cu metereze si drum de straja.
Piesa de rezistenta a bisericii din Biertan este altarul poliptic, cel mai mare din Transilvania, alcatuit din 28 de panouri realizate intre 1482 si 1513 de un pictor care s-a format probabil in ambianta culturala din Viena si Nuerenberg. In centrul altarului se afla sculpturi reprezentand un crucifix care ii reprezinta pe Fecioara Maria, Iisus si Maria Magdalena imbratisand crucea. Pe cele doua panouri laterale ale registrului superior sunt reprezentate viziuni ale lui Ezekiel si Imparatului Augustus.
FORTIFICATIA
Ansamblul bisericii fortificate este format din trei incinte legate intre ele prin turnuri de poarta. Prima incinta, cu patru turnuri, dateaza din secolul al XIV-lea, cea de a doua, marcata printr-o serie de arce de ranforsare este din aceeasi perioada cu biserica, iar cea de a treia incinta, fortificata de asemenea cu turnuri, dateaza din secolele al XVI-lea si al XVII-lea.
Aflat la nord de biserica, Turnul cu Ceas era in acelasi timp si un turn al portii pentru prima incinta, avand patru niveluri, drum de straja din lemn si metereze. Ceasul se afla deasupra acopersului piramidal. Turnul din lemn cu clopot se afla in nordul bisericii, iar in Turnul Mausoleu se gasesc atat placile de mormant ale preotului care a ridicat biserica si ale episcopilor inmormantati in Biertan.
Incepand cu 1993 Biertanul figureaza pe lista Patrimoniului Cultural Mondial a UNESCO.

COPSA MARE / GROSSKOPISCH
Biserica – Ca in multe alte cazuri, si bazilica de aici a suferit numeroase transformari de-a lungul vremii datorate situatiei politice si economice din Transilvania. Faptul ca aceasta comunitate a cunoscut o ascensiune economica destul de rapida, care facea ca pe la mijlocul secolului al XV-lea sa aiba dreptul de a tine targ saptamanal si unul anual de Sf. Bartolomeu, i-a determinat pe locuitorii din Magno Kopsch sa-si dorească o biserică la fel de frumoasă ca cea din invecinatul Biertan. Este posibil ca unii mesteri de pe santierul de la Biertan sa fi lucrat si la Copsa Mare, asa cum par a indica unele detalii de construire a corului. Inscriptia de pe ancadramentul sacristiei, mentioneaza 1519 ca an de incheiere a lucrarilor de extindere a corului, adica la 4 ani dupa ce se terminase si santierul de la Biertan.

Ziua 3 – tura auto pe drumul de intoarcere
Mosna – Agnita – Iacobeni – Bucuresti
355 km
PELISOR / MAGAREI
Prima mentiune documentara a localitatii dateaza din 1357, in secolul acesta satul facand parte din posesiunile greavilor din Altana, pentru ca spre sfarsitul veacului sa apartina Scaunului Nocrich.
Lacasul actual dateaza din secolul XV si a fost construita ca o biserica sala, fara turn de vest, cu un cor format dintr-o singura travee patrata si portaluri pe laturile de vest si sud. La exterior nava are doua contraforturi la colturile fatadei de vest, unul corespondent arcului triumfal pe latura sudica, iar corul are sase contraforturi. Nava este acoperita cu un planseu, corul are o bolta in cruce si absida o bolta cu penetratii. Pe latura de nord a navei sunt doua ferestre, pe cea sudica trei, iar in cor sapte ferestre in arc frant. Pe laturile de nord si vest ale navei sunt construite balcoane de lemn.
Probabil ca odata cu ridicare bisericii se ridica si zidurile curtinei ce urmeaza traseul promontoriului pe care este asezat ansamblul, astfel incat la sud, nord si vest traseul zidurilor este aproximativ liniar, pentru ca in est acesta sa descrie un arc de cerc. La interior pe toate laturile se paastreaza drumul de straja prevazut cu ambrazuri si acoperit intr-o singura apa. Incinta are doua turnuri in colturile de nord-vest si sud-vest acoperite in pupitru si un turn – clopotnita de poarta pe latura sudica. Acesta are la parter o bolta in plin cintru, o hersa ce apara intrarea semicirculara si la ultimul nivel o galerie de paianta pe console de lemn.
In secolul XVII se ridica o a doua incinta ingusta pe latura de vest. Zidurile acesteia au o inaltime de 10 metri, drum de straja si alternativ musarabii si ambrazuri.
Orga baroca amplasata in tribuna de vest dateaza din 1796, fiind mutata in 1998 in biserica evanghelica din Bucuresti.

AGNITA / AGNETHELEN
De trei zile de când hoarda păgână urgisea liniştita vale a Hârtibaciului, Ursula trimisă de tătal ei să se ascundă cu restul suflării femeieşti într-unul din turnurile bisericii se tot frământa cum ar putea să îşi scape fraţii, casa, animalele şi chiar pe vecinii săi de cruzii şi fioroşii călăreţi, neînţelegând de ce tot pustiau de atâta amar de vreme ţinutul saxon. Poveştile despre cei cu care părinţii îşi speriau neascultătorii copii veneau încă de la strămoşul ei ajuns la un sfârşit de primăvară din partea Hessei tocmai la Katzendorf şi care de vârsta ei fiind şi vrând să înveţe o meserie venise să intre calfă tocmai la vestiţii meşteşugari din Agnetheln. Şi se făcuse tăbăcar. Trecuseră mai bine de o sută de ani de atunci şi tatăl ei tot cu argăsirea pieilor se ocupa. Aflându-se într-o situaţie oarecum similară sfintei căreia îi purta îşi spuse că nu putea face întocmai ei, să se sinucidă împreună cu prietenele, ci că mai bine ar trebui izgoniţi umblătorii pe cai, chiar şi fără a ajunge pururea sfântă. Ticlui un plan şi când nimeni nu bănuia strânse bucăţile de piele şi de zdrenţe pe care le găsi într-un cotlon al turnului tăbăcarilor şi ieşi neaşteptat în faţa cetăţii strigând şi ţopăind atât de straşnic încât tabăra de coifuri vuii toată neştiind ce arătare era aceea. Curajul Ursulei fu nemărginit şi chiar dacă nu ajunse sfântă rămase peste timp lola care i-a alungat pe turci din Agnethelen.

Vestită aşezare meşteşugărească, Agnita îşi află prima atestare într-un document de la 1280. Renumele ei nu s-a întemeiat doar pe activitatea prodigioasă a breslelor de tăbăcari, cizmari, croitori, dogari sau olari, ci şi pe existenţa amplei cetăţi care fortifica biserica cu turnuri, pe care înseşi breslele le ridicaseră şi le îngrijeau. Acest statut i-a conferit Agnitei privilegiul regal de a ţine încă din 1376 un târg anual în ziua Sf Ioan, pe 24 iunie, dreptul de a păstra sigiliului Scaunului de Schenk, sediul judecătoriei, după cum atestă un document emis de cancelaria regelui Sigismund de Luxemburg în 1409. În acelaşi secol, datorită amplasării localităţii în proximitatea graniţei cu Valahia, regele Matei Corvin acordă Agnitei şi dreptul de a condamna prin execuţie cu spada, precum şi permisiunea de a reţine în caz de război jumătate din totalul bărbaţilor apţi de luptă, pentru apărarea cetăţii.

Nu se cunoaşte cu certitudine data la care a fost construită biserica-hală ridicată, se pare, pe locul unei foste bazilici romanice. Împreună cu tripla fortificaţie a suferit numeroase transformări de-a lungul timpului. Cele trei nave se încheie la est cu un cor alungit şi un altar pentagonal, care la sud are o îngustă intrare pentru preot şi un tabernacol gotic târziu. Deasupra corului a fost construit un nivel de apărare cu parapet de zid care masca gurile de turnare sub arhivoltele care leagau contraforţii, desfiinţat odată cu restaurarea din 1892.

Nava centrală poartă o boltă semicilindrică cu penetraţii având în extremitatea sud-vestică urme ale nervurilor de teracotă de odinioară. La susţinerea ei contribuie stâlpii originari cu secţiune pătrată, cărora li s-au adosat colonete. La origini aceştia aveau arcade semicirculare cărora ulterior, spre colaterala nordică, le-a fost schimbat traseul în arc frânt. De altfel, această navă ce păstrează şi urmele unui arc romanic este mai joasă decât cea sudică şi este prevăzută cu o tribună. Colaterala sudică atinge înălţimea navei centrale, acoperită cu bolţi în cruce, separate de arcuri dublou în arc frânt. Biserica are trei potaluri corespunzând fiecărei nave, iar deschiderile ferestrelor se încheie în arc frânt.

La vest se află un masiv turn-clopotniţă ale cărei şase niveluri şi galerie cu balustradă din paiantă ajung la înălţimea de 44 m. Parterul fiind decroşat se deschide prin trei arcade mari în arc frânt, formând un portic în faţa intrării principale. Când au demarat lucrările de fortificare, la începutul secolului al XVI-lea, breasla olarilor a supraînălţat parterul, întărindu-l cu un zid de cărămidă al cărui acoperiş a urcat până la catul al doilea al turnului. Interiorul a fost amenajat pe două niveluri, cel superior comunicând cu o galerie care leagă cele două extremităţi ale turnului de vest. Porticul a fost, de asemenea, amenajat cu un nivel de apărare prevăzut cu guri de tragere şi galerie de paiantă.

În jurul bisericii au fost constuite succesiv trei rânduri de incinte din care au mai rămas în prezent doar patru turnuri nelegate de ziduri, cele ale pantofarilor, croitorilor, fierarilor şi dogarilor. Ele au fost ridicate din piatră de carieră şi de râu au fost tencuite la exterior şi au apărat iniţial curtina superioară. Accesul în incintă se făcea pe sub intrarea boltită a turnului nordic prevăzut cu hersă. Acesta aparţinea comunităţii dulgherilor. Croitorilor le-a revenit turnul de la sud-est, cizmarilor cel din sud-vest, cunoscut şi ca Turnul slăninii, iar fierarilor cel de la est. Toate cele patru turnuri, cu câte cinci niveluri despărţite de platforme de lemn şi prevăzute cu guri de tragere boltite, au caturile inferioare acoperite de bolte, mai puţin cel al croitorilor. Ele erau accesibile, ca multe alte turnuri din fortificaţiile săseşti, prin scări mobile.

Între primele două curtine s-a putut forma aşa numitul Zwinger. Ultima curtină poligonală includea un şanţ cu apă, la exterior beneficiind de apărare naturală datorată pârâului şi terenului mlăştinos.

MALANCRAV / MALMKROG
Biserica este pomenita pentru prima data in testamentul lui Nikolaus Apafi. Un alt act important pentru istoria bisericii de aici este cel emis in anul 1424 de catre Papa Martin al V-lea cu privire la dreptul lui Nikolaus Apafi de a acorda indulgente in capela Sfantului Sange. Pierduta astazi, se presupune ca aceasta capela, care a servit celor care au ramas catolici dupa Reforma, s-a aflat langa biserica Fecioara Maria.
Biserica cu trei nave si un turn-clopotnita a fost construita in prima parte a secolului al XIV-lea de catre Gregor, fiul lui Nikolaus, sanctuarul fiind reconstruit in jurul anului 1400 in stil gotic international. Aspectul actual al bisericii se datoreaza unei interventii majore de la inceputul secolului al XX-lea.
Pictura
Adevarata “comoara” a bisericii din Malancrav este pictura sa murala, cel mai bine pastrat ansamblu de pictura linear-narativa gotica din secolul al XIV-lea. Cea mai mare parte a frescelor se afla pe latura nordica a navei principale si au fost realizate in jur de 1350. Pictura din cor a fost realizata mai tarziu, dupa momentul in care acesta a fost reconstruit.
Scenele din cor, spectaculoase exemple ale stilului gotic international, au fost pictate in jur de anul 1400. Iconografia lor este axata in special pe viata lui Iisus, dar in acelasi timp glorificand-o si pe Fecioara Maria, careia ii este dedicata biserica.

Ghid coordonator: Cristi Airinei

Costurile minivacantei: 500 lei /persoana. Un avans de 200 Ron trebuie platit pana miercuri, 28 mai.
Ce oferim:
– Cazare in camera duble, pensiune de 3 stele- 3 nopti / mic dejun la pensiune/pranz on bike/ghidare traseu/asistenta tehnica biciclete/ si cel mai important, multa voie buna, aer curat si istorie;
– Copii sub 10 ani beneficiaza de 50% reducere;
– Supliment camera single 15%;
La cerere putem oferi urmatoarele servicii:
– Inchiriere biciclete 80 lei/zi;
– Transport persoana plus bicicleta 100 lei.;
– Costurile nu includ intrarea la obiectivele turistice.

Sursa http://www.biserici-fortificate.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s